.

Sidans top

omslag_96sidor

96 sidor om kristen tro

Vill du veta mer om kristen tro? Håller du i en ledarutbildning i lokalavdelningen? Letar du efter en bra presentbok om tro till någon som är ung? Då kanske boken ”96 sidor om kristen tro” kan vara något för dig?

Fokus Ledare

Boken ”96 sidor om kristen tro” är ett grundläggande material om kristen tro, fördelat på tio teman på 96 sidor. Materialet är riktat till konfirmandledare i åldern 17-20 som utbildningsbok, eller ska kunna användas tillsammans med gymnasiekonfirmander, eller som presentbok till unga ledare.

Till boken hör en ledarhandledning som ligger här nedanför i pdf-format för nedladdning. Handledningen innehåller värderingsövningar, samtalsfrågor och tips till de tio olika kapitlen.

De olika kapitlen är: Gud, Jesus, Ondska, Död och uppståndelse, Nattvarden, Dopet, Synd, Bönen, Bibeln, Att vara kristen. Varje kapitel inleds med en kort skönlitterär text om en klass på klassresa, sedan följer en teologisk text som handlar om temat, och till slut en kort text med rubriken Jag som teolog, där du som läsare inbjuds att reflektera över vad detta betyder för dig!

Så här skriver vi i inledningen:

”96 sidor om kristen tro? Kristen tro innehåller hur många sidor som helst. Men för dig som är nyfiken och snabbt vill få en introduktion om vad kristen tro egentligen handlar om kanske det här är precis vad du behöver? Eller om du kanske har konfirmerats men känner att du inte hann tänka färdigt kring det där med vad tro är, då vill den här boken hjälpa dig ett steg till.

Varje kapitel börjar med en text om unga människor som gör en resa – kanske finns det något i den berättelsen som du kan känna igen dig i och något som hjälper dig in i temat. Sedan följer en teologisk text, en text som vill förklara något som är viktigt i kristen tro. Och till sist kommer rubriken ”Jag som teolog”, där får du själv fundera över hur du vill tolka och vad du kan göra av detta utifrån din egen erfarenhet.

För dig som vill använda boken i en grupp finns en studiehandledning att ladda ned på www.svenskakyrkansunga.se www.sensus.se eller www.verbum.se Där hittar du fler frågor, övningar och förslag kring hur man kan gå vidare tillsammans.

Allt får inte plats på 96 sidor. Men några teman som inte fått egna kapitel har vi istället vävt in som trådar genom hela boken. Vi som skrivit har vår tillhörighet i Svenska kyrkan och det speglas också i våra texter. Nu är det du som måste pröva det vi skrivit mot din egen verklighet.”

Ett gratis provexemplar skickas ut till församlingar och distrikt i slutet av november med medlemstidningen Troligt, och boken kan sedan köpas från Verbum förlag, www.verbumforlag.se

Om du har frågor får du gärna höra av dig till Maria Hammarström, teologisk samordnare på förbundskansliet, tel: 018-640 645!

Ledarhandledning kan laddas ned här! ledarhandledning_96sidor_om_kristentro

Bibel

sjukvård

Nittonde söndagen efter Trefaldighet

…allt Jesus gör visar en tydlig linje: Gud vill liv! Gud vill röja undan allt som förstör livet, antingen det är sjukdomar, ekonomisk orättvisa, fördomar och förtryckande relationer eller religiöst förtryck. Gud vill liv! Läs söndagens bibeltext.

22
Okt
Fokus Bibel
Taggar:

Bibel

Hjortron

Artonde söndagen efter Trefaldighet

Jag tänker att Guds rike snarare är någonting som händer än något som finns på ett speciellt ställe eller något som är fast. Guds rike kan ta plats där man minst anar det. Läs vidare…

15
Okt
Fokus Bibel
Taggar: